Jako soloprzedsiębiorcy i właściciele małych firm często łączymy w sobie role strategów biznesowych i kreatywnych twórców, ponieważ sami musimy znaleźć sposób na pozyskanie zainteresowania potencjalnych klientów na nasze produkty i usługi.
W tym poradniku pokażę Ci jak skutecznie do tego podejść, korzystając z popularnej strategii Lead Magnet.
Dobrze zaprojektowany magnes na potencjalnych klientów to coś więcej niż tandetny darmowy materiał służący do zdobycia adresu e-mail.
Musi być łatwy w odbiorze i skutecznie angażować odbiorców dostarczając dużą wartość. Nie jedno lub drugie. Obydwa.
Potencjalni klienci są podstawą Twojej firmy. Im więcej potencjalnych klientów możesz pozyskać, tym więcej produktów i usług możesz sprzedać.
Lead Magnet musi służyć celom biznesowym, aby przybliżyć potencjalnych klientów do stania się płacącymi klientami.
Zajmij się bardzo konkretnymi wyzwaniami, z którymi zmaga się Twoja grupa docelowa. Jeśli zrobisz to dobrze, Twój darmowy materiał będzie rezonował i napędzał konwersje.
Nie chodzi tylko o zdobycie ich e-maila. Chodzi o zdobycie ich zaufania.
Zadaniem tej strategii jest:
Zacznijmy od początku.
W ciągu ostatnich 60 dni obecności na LinkedIn miałem styczność z setkami profili różnych przedsiębiorców. Rozmawiałem z wieloma właścicielami firm osobiście podczas bezpłatnych sesji odkrywczych i w wiadomościach prywatnych.
Rozpoznałem u nich kilka powtarzających się problemów:
Postanowiłem zebrać wszystkie sprawdzone praktyki, które sam stosuję i napisałem poradnik „7-etapowy system rozwoju na LinkedIn" wymieniając go bezpłatnie za adres e-mail.
Pokazuję w nim wszystko, co jest niezbędne, aby profil był dopasowany do grupy docelowej i rezonował z potrzebami rynku.
Promuję go aktywnie na całej platformie:
Nie istnieje uniwersalny format magnesu na potencjalnych klientów idealny dla każdego.
Istnieją jednak formaty, które sprawdzają się lepiej w przypadku prostych tematów, a także takie, które sprawdzają się znacznie lepiej, im bardziej złożony staje się temat.
Ten rodzaj magnesu jest zarówno przydatny, jak i łatwy do wykorzystania, co przekłada się na wysoki wskaźnik konwersji.
Choć na ogół są one trudniejsze do konsumpcji, prawdopodobieństwo pozyskania klienta przez osobę, która z nich skorzysta, będzie zdumiewająco wysoka.
Twój magnes na potencjalnych klientów nie powinien być po prostu przypadkowym fragmentem wiedzy. Powinien być zgodny z oferowaną przez Ciebie usługą lub produktem i stanowić krok w kierunku płatnego rozwiązania.
Magnes na potencjalnych klientów, który stopniowo rozwiązuje problemy odbiorców i płynnie kieruje ich do płatnych rozwiązań z większym prawdopodobieństwem przekształci tych potencjalnych klientów w płacących klientów.
Bez względu na to, jaki format treści wybierzesz, warto na samym końcu umieścić wezwanie do działania CTA (ang. call to action), które umożliwi odbiorcy kontakt z Tobą lub zapisanie się przez kalendarz na bezpłatną sesję odkrywczą.
W ten sposób możesz zmierzyć skuteczność swojego Lead Magnetu poprzez procent osób, które po przeczytaniu zdecydowały się na kontakt z Tobą.
Lead magnet wymaga dobrze przygotowanej i szybko ładującej się strony docelowej. Bez niej będziesz mieć trudności z konwersją osób, bez względu na to, jak dobry jest twój materiał.
Stronę docelową możesz stworzyć w kreatorach takich jak Webflow, Landingi czy LeadPages, które oferują gotowe szablony i hosting oparty o chmurę (czas ładowania strony 1-2 sekund).
Oto kilka najważniejszych wskazówek:
Nie zbieraj zbędnych informacji, które mogą utrudniać proces nakłonienia kogoś do konwersji.
Musisz wiedzieć, że tylko niewielka część odbiorców będzie zainteresowana bezpośrednią rozmową lub zakupem zaraz po przeczytaniu lub obejrzeniu Twojego materiału. Właśnie dlatego tak ważne jest utrzymywanie regularnego kontaktu.
Osoba, która udostępniła swój adres e-mail, jest już kimś więcej niż tylko przypadkowym obserwatorem w mediach społecznościowych. To potencjalny klient, którego zainteresował problem, jaki rozwiązujesz. Taka osoba będzie dużo bardziej skłonna skorzystać z Twojej oferty w przyszłości.
Możesz przygotować sekwencję wiadomości powitalnych i wysyłać automatyczne e-maile przez pierwsze kilka dni po dołączeniu do listy subskrybentów. Odnoś się w nich do konkretnych problemów i przedstaw dalsze możliwości współpracy.
W dalszej kolejności warto prowadzić cotygodniowy newsletter, który będzie doskonałym sposobem na budowanie długoterminowych relacji. Dziel się w nim wartościową treścią, jaką publikujesz na swoim blogu lub zacznij od darmowego biuletynu na LinkedIn.
Pierwszą rzeczą, którą musisz dogłębnie zrozumieć, są wyzwania, przed którymi staje Twoja grupa docelowa.
Jeśli zadbasz o to, aby Twój darmowy materiał rezonował z ich problemami, przyciągniesz wartościowych potencjalnych klientów i zwiększysz konwersję sprzedaży.
Ta strategia nie bez powodu jest tak popularna. Sprawdza się praktycznie w każdej branży, zarówno w jednoosobowym biznesie, jak i w firmie lokalnej, czy dużej organizacji.
Dosłownie każdy biznes, aby się rozwijać potrzebuję regularnego napływu potencjalnych klientów i sprzedaży. Strategicznie przygotowany Lead Magnet może rozwiązać oba te wyzwania.
Poświęć czas na jego stworzenie i zadbaj o wysoką wartość dla odbiorców. Jednorazowy wysiłek włożony w ten proces może przynieść długoterminowo spektakularne rezultaty dla Twojej firmy.
Twórz. Testuj. Optymalizuj.
Dziękuję za przeczytanie.